למידה מקוונת באוניברסיטה
למידה מקוונת אינה שיטת לימוד חדשה. לימודים מקוונים היו כאן הרבה לפני פנדמיית הקורונה ואומצו על ידי מוסדות וגופים רבים, אם באופן חלקי ואם באופן מלא. אולם, למידה מקוונת הפכה לתרופה של ממש רק לאחרונה, עת בתי ספר, מכללות ואוניברסיטאות בכל העולם אימצו את השיטה בעקבות התפשטות נגיף הקורונה.
מוסדות אקדמיים הבינו שהם נמדדים לפי היכולת שלהם להסתגל לשינויים בתוך זמן קצר, וכך מבלי לוותר על איכות וסטנדרט אקדמי גבוה, הוכיחו את מה שחוקר הטבע הידוע צ'ארלס דרווין כתב כבר במאה ה-19: "זה לא המין הכי חזק ששורד, וגם לא הכי חכם, אלא זה שמגיב הכי מהר לשינוי".
בשיאו של משבר הקורונה ולאחר שהמגפה התגברה, המעבר מהרצאות פרונטליות באוניברסיטה ללמידה מקוונת היה הפתרון היחידי האפשרי. ואכן, אוניברסיטאות ומוסדות אקדמיים שהצליחו להסתגל מהר לשינוי ולהציע תוכניות למידה מקוונות הצליחו ועמדו באתגר, כך שגם הסגל האקדמי וגם הסטודנטים יצאו נשכרים. לאחר תקופה בה נעשה שימוש יומיומי כמעט בטכנולוגיות לימודים מקוונים ולאחר שניכר כי אימוץ השיטה עבר בהצלחה, מוסדות אקדמים רבים ממשיכים לשלב למידה מקוונת לצד לימודים פנים מול פנים כמודל שמתקיים בשגרת הקורונה.
למידע נוסף בנושא שילוב למידה מקוונת בלימודי תואר ראשון בבר-אילן, הנכם מוזמנים ליצור עימנו קשר דרך עמוד צור קשר או בטלפון: 03-7384747
שילוב בין למידה מקוונת לבין למידה פרונטלית יוצר סביבת לימוד חדשה ורעננה
השילוב שבין לימודים מקוונים לבין למידה פרונטלית מאפשר ליהנות מהטוב שבשני העולמות. למידה מעורבת או למידה היברידית מציעה מצד אחד גמישות ויכולת ללמוד בכל זמן, בכל מקום ובכל מצב, חסכון בזמן וגם בכסף (תחבורה, חניה וכו'), ומן הצד השני היא מאפשרת להמשיך ולפגוש סטודנטים ומרצים, לקיים אינטראקציות חברתיות באופן בלתי מתווך וכל זאת מבלי לוותר על אווירת הקמפוס התוססת. השילוב בין למידה מרחוק לבין לימודים פרונטליים באוניברסיטה יוצר, אפוא, סביבת לימוד חדשה ומרעננת, סביבה לימודית אינטראקטיבית ודינמית אך עם זאת מובנית וממוסגרת.
זום-אין על הכיתה ההיברידית המשלבת למידה מקוונת
הקורונה האיצה מאוד תהליכים של אימוץ טכנולוגיות חדשות, בין השאר, בעולם האקדמי והיא למעשה קידמה אותנו מהר יותר לעתיד. החוויה האקדמית השתנתה ויצרה כיתות היברידיות המשלבות בין למידה מקוונת לבין למידה מסורתית, כך שאם בעבר חוויית ההשכלה הגבוהה של רוב הסטודנטים והסטודנטיות נראתה פחות או יותר אותו דבר, הכיתה בעידן החדש יכולה להתקיים גם בבית או בבית קפה פסטורלי בפינת רחוב.
סביר להניח כי גם ללא הקורונה, נוף ההשכלה הגבוהה היה משתנה בשנים הקרובות. הדמוגרפיה של הסטודנטים משתנה, הצרכים שלהם משתנים, העולם שסביבנו משתנה, יש טכנולוגיות חדשות ידידותיות כמו תוכנת זום המאפשרות למידה מקוונת ויש גם כבר לא מעט מחקרים שמוכיחים שהשילוב הזה בין לימודים מקוונים לבין לימודים בקמפוס האוניברסיטאי הוא שילוב מנצח. שילוב זה מוביל להטמעה טובה יותר של החומר הנלמד ושימורו בזיכרון, הוא מגביר את רמת המעורבות העצמאית של הסטודנטים בתהליך הלמידה ואף משפר את ביצועיהם והישגיהם.
לימודים מקוונים לצד לימודים פרונטליים במדור לתוכניות מובנות בבר-אילן
המדור לתוכניות מובנות באוניברסיטת בר-אילן מציע מגוון תוכניות לימוד לתואר ראשון רב-תחומי במדעי החברה ומשלב בהצלחה יתרה בין למידה מקוונת לבין למידה פרונטלית בחלק ממסלולי התארים (זאת בנוסף למספר תוכניות לימוד לתואר ראשון רב-תחומי הנלמדות באופן חלקי גם בשעות הערב).
המטרה שניצבת לנגד המדור לתוכניות מובנות בבר-אילן היא להנגיש את ההשכלה הגבוהה לכל, גם לאנשים עסוקים ולאנשים עובדים ולספק סביבת למידה גמישה, עדכנית ומודולארית. כבר בשנת הלימודים הקרובה (ה'תשפ"ב) ניתן להירשם לתוכניות לימוד לתואר ראשון במדור לתוכניות מובנות, המשלבות לימודי זום בימי שישי בשלל מסלולים וליהנות מאיזון ונוחות בין שגרת היומיום ובין הדרישות האקדמיות.
למידע נוסף בנושא שילוב למידה מקוונת בלימודי תואר ראשון בבר-אילן, הנכם מוזמנים ליצור עימנו קשר דרך עמוד צור קשר או בטלפון: 03-7384747
**חשוב: מתווה התוכניות של שילוב למידה מקוונת נתון לשינויים בהתאם למצב, ומומלץ להתעדכן מעת לעת לגבי כל אחד מהמסלולים במדור לתוכניות מובנות.